HJERTESTARTER

TrygFonden Hjertestart

Når et menneske falder om med hjertestop, er hurtig hjælp afgørende.

Hver dag får flere end 10 danskere hjertestop. Når det sker, starter en kamp mod uret. For hvert sekund der går uden genoplivning, falder chancerne for at overleve.

Du kan ikke træde forkert, når du vælger at træde til, hvis et menneske falder om med hjertestop. Du gør en stor forskel, og tænk på, at når du ringer 1-1-2, så vil vagtcentralen hjælpe dig igennem hele forløbet.

For ca. 3 år siden købte Buerupegnens Beboerforening en hjertestarter, som hænger på Forsamlingshuset.

Vi har længe ønsket en hjertestarter midt i byen, som kan tilgodese forsamlingshusets brugere, skolen med børn og forældre samt naturligvis områdets beboere, siger Ingrid Jensen.

Så fik landsbyen endelig en hjertestarter

FOLKELIV:

Efter flere forgæves forsøg har TRYG-fonden bevilget en hjertestarter til Buerup, og beboere har deltaget i kursus for at lære at bruge den.

BUERUP:

Somme tider lønner det sig at være vedholdende og stædig. Det er beboerforeningen i Buerup et godt eksempel på, og nu kan landsbyens borgere glæde sig over, at de på forsamlingshuset har fået en hjertestarter.

- Den er nu sat op på fronten af forsamlingshuset ved siden af opslagstavlen, fortæller Ingrid Jensen.

- Vi har længe ønsket en hjertestarter midt i byen, som kan tilgodese forsamlingshusets brugere, skolen med børn og forældre samt naturligvis områdets beboere.

Den er i lighed med de fleste hjertestartere registreret på nettet under hjertestarter.dk, så alle, der får brug for en sådan, hurtigt kan finde frem til den.

Der har, tilføjer Ingrid Jensen, været holdt kurser for 12 lokale beboere, og vi håber, at lærerne på skolen også bliver uddannet i brugen.

Beboere har givet tilsagn om at være udbringere, hvis der bliver ringet om hjælp fra alarmcentralen.

Nu håber vi, at den må få lov at hænge i fred for hærværk, og at vi aldrig får brug for den, siger Ingrid Jensen.

BR

Denne artikel stod i Nordvestnyt tirsdag d. 19.07.2016